Kost

Maten som gör dig snygg!

 

Här listar vi bara de vitaminer och mineraler som är bra för hud, hår och naglar. Det är viktigt att få i sig alla vitaminer även för hälsans skull. Tänk på att inte ta kosttillskott om du är gravid, sjuk eller äter medicin utan att ha pratat med din läkare då vissa vitaminer kan ha effekt på medicinen eller ditt tillstånd.

 

Det bästa sättet att få i sig alla viktiga vitaminer är genom en balanserad mångfaldig kost. Får du ändå inte i dig tillräckligt så finns många bra kosttillskott att köpa. Glöm inte att dricka tillräckligt med vatten! För att må bättre, leva längre och bli vackrare.

Vitamin A:

 

A-vitamin är viktigt för huden. Den stimulerar och ökar blodflödet och fuktigheten i huden. A-vitamin ger ren och klar hy. Brist kan leda till torr hy, kliande hårbotten, mjäll, sprött hår och sköra naglar.

 

Finns i: Fisk, fiskleverolja, sill, makrill, lever, kött, grädde, ägg, smör, mjölk och mejerivaror, morötter, spenat, tomat, tomatpuré, pumpa, selleri, majs, aprikos, banan, apelsin och broccoli.

 

Vitamin B:

 

Är bra för cirkulationen i hårbotten. Lindrar även klåda och infektion i hårbotten. Förhindrar håravfall och grått hår. Håret blir friskt och glänsande. Bra för huden. Brist kan leda till grånande hår och håravfall.

 

Finns i: Fisk, kyckling, kalkon, ägg, kött, vetegroddar, fullkornsbröd och öljäst.

 

Vitamin C:

 

Denna antioxidant ät viktig för hårets och hudens allmänna välbefinnande. Den stärker hud och blodkärl. Bidrar till att producera kollagen. Kollagen gör huden fast och ungdomlig. Brist kan leda till att man får torra och sköra naglar.

 

Finns i: Papaya, svarta vinbär, broccoli, potatis, paprika, kiwi, apelsiner, vitkål, blomkål, jordgubbar, citroner, grapefrukt, ananas, tomater, nässlor, nypon.

 

Vitamin E:

 

Antioxidant som kontrollerar och förbättrar blodcirkulationen i hårbotten. Ger friskt och glänsande hår. Föryngrar cellerna vilket förhindrar rynkor och har en uppstramande effekt. Hjälper till att läka hudbristningar och ärr. Brist är väldigt ovanligt.

 

Finns i: Vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, nötter, sojabönor, avocado, spenat, sötpotatis, lingon, blåbär, tranbär, hallon.

Inositol:

 

Stärker hårsäckarna och förhindrar skallighet. Brist är ovanligt men kan leda till håravfall.

 

Finns i: Lever, fullkorn, citrusfrukt.

 

Zink:

 

Bra för hudens, naglarnas och hårets välbefinnande. Bra mot akne. Brist kan leda till acne, mjäll, vita fläckar på naglarna.

 

Finns i: Vetegroddar, havregryn, torkade baljväxter, kött.

 

Kisel

 

Stärker naglar, hud och hår. Kan minska rynkor. Brist kan leda till håravfall och rynkor.

 

Finns i: Paprika, bönor, ärtor, lök, vete, havre, korn, ris.

 

 

Vill du veta mer om vitaminer, mineraler och rekommenderat intag kan du läsa mer på Livsmedelsverkets hemsida.

© naturligt-vacker.se 2016